Ohjattujen tuntien esittely

VATSAPEPPU KIINTEYTYS

Teho: Keskiraskas

Monipuolinen harjoitus, jossa harjoitellaan vatsa, peppu ja reidet timmiin kuntoon.

Jokaiselle liikkujalle hyödylliset lihaskuntoliikkeet muokkaavat ryhtiä sekä parantavat keskivartalon ja jalkojen lihaskestävyyttä. Tehokas tunti alkaa lämmittelyllä ja päättyy venytyksiin.

CROSSTRAINING 

Teho: Keskiraskas

Crosstraining on koko kehoa kuormittava treeni, jossa saat haastaa itseäsi monipuolisilla ja vaihtuvilla liikkeillä. Osa liikkeistä tehdään välineillä, osassa käytetään oman kropan tuomaa vastusta. Yksikään treeni ei ole samanlainen!

FUNCTIONAL TRAINING

Teho: Keskiraskas

Functional training eli toiminnallinen harjoittelu on kokonaisvaltaisesti kehoa kuormittava treeni. Tunnilla kehität kehon hallintaa, kestävyysominaisuuksia, tasapainoa sekä lihasten voimaa. Hyödynnämme ryhmäliikuntatilan välineitä sekä myös omaa kehonpainoa. Koko keho treenataan läpi unohtamatta sykkeennostoja. Tunti on teholtaan keskiraskas, mutta pystyt helposti muokkaamaan sitä itsellesi sopivaksi. 

 

KAHVAKUULA

Teho: Keskiraskas/raskas

Kahvakuulailu on toiminnallista ja vauhdikasta harjoittelua ja se sopii kaikille ikään ja treenitaustaan katsomatta. Tunti kehittää lihaskuntoa, kestävyyttä, nopeutta sekä tasapainoa ja kehonhallintaa. Pääpaino kahvakuulaharjoittelussa kohdistuu keskivartalon seudulle, mikä auttaa kuntoilijaa tekemään tehokkaammin myös muita lihaskuntoliikkeitä. Lisäksi tunnin lopussa tehdään tehokas vatsalihasharjoitus.

KEHONHUOLTO 

Teho: Kevyt

Kehonhuolto sopii kaikenikäisille ja -tasoisille liikkujille. Tunnin tavoitteena on parantaa kehon liikkuvuutta ja lihasten elastisuutta, kehonhallintaa ja tasapainoa unohtamatta. Tunnilla läpikäytävät harjoitukset tehdään oman kehon painolla ja lihashuoltoharjoituksissa käytetään jonkin verran myös foam rolleria eli putkirullaa. Voit halutessasi ottaa tunnille mukaan myös oman putkirullan (rullan mitalla ei väliä).

KYMPPI

Kymppi on tehokas lihaskuntotunti, jossa koko kroppa saa takuuvarmasti liikettä. Tunti toteutetaan kiertoharjoitteluna ja siinä hyödynnetään monipuolisesti salista löytyvää kalustoa. Luvassa on kymmenen viikottain vaihtuvaa liikettä kymmenen minuutin erissä.

Millä mooveilla tämä viikonloppu lähtee liikkeelle? Tule ja ota selvää! ;)

LES MILLS® BODYCOMBAT

Teho: Raskas

Les Mills® Bodycombat on itämaisiin taistelulajeihin ja nyrkkeilyyn perustuva aerobinen tunti. Tunti etenee intervallityyppisesti combat- (lyönti- ja potkuyhdistelmiä, hieman enemmän koreografiaa) ja power-biisien (”tykitystä”, paljon nyrkkeilyä ja juoksua) vaihdellessa. Lopussa lyhyt lihaskunto-osuus (3-5 min) ja venyttely (5 min).

LES MILLS® BODYPUMP

Teho: Keskiraskas

Les Mills® Bodypump on lihaskuntotunti, jossa käytetään tankoon laitettavia levypainoja. Koko kroppa käydään läpi aloittaen isommista lihasryhmistä (jalat, rinta, selkä). Tunnilla treenataan erityisesti lihaskestävyyttä ja yhtä lihasryhmää harjoitetaan yhden biisin ajan (4-6 min). Pumppi on tehokas vaihtoehto kuntosaliharjoittelulle erityisesti silloin, kun tähtäimessä on ennemmin kiinteät kuin suuret lihakset.

OHJATTU SALITUNTI

Teho: Keskiraskas

Ohjattu salitunti on kuntosalilla tapahtuva ohjattu lihaskuntoharjoittelutunti, joka kehittää voimaa ja kestävyyskuntoa. Harjoittelu tapahtuu vaihtelevasti kuntosalilaitteilla, vapailla painoilla, kuntosalin pienvälineillä sekä oman kehon painolla. Ohjaaja opastaa turvallisen ja tehokkaan kuntosaliharjoittelun saloihin, joten et tarvitse välttämättä ollenkaan aiempaa kuntosalikokemusta. Ohjatulle salitunnille voivat osallistua sekä aloittelijat että kovakuntoiset, sillä harjoittelun tehon voi itse säätää omalle kunnolle sopivaksi. Harjoittelu tapahtuu joko kierto- tai paikkaharjoitteluna osallistujamäärän mukaan.

Eri viikonpäivien tunneilla on eri ohjelmat.

Huom! Ohjatut salitunnit pidetään Asemakadun toimipisteellä!

PILATES

Teho: Kevyt

Pilates-harjoitusmenetelmä on harjoitusta sisältä ulospäin ja se alkaa kehon keskustan aktivoimisesta. Harjoituksilla aktivoidaan keskikehon syviä lihaksia ja keskitytään lihastasapainoon ja ryhtiin. Liikesarjoissa useita lihasryhmiä käytetään yhtä aikaa ja keho työskentelee yhtenäisenä kokonaisuutena voiman, liikkuvuuden ja tasapainon suhteen. Tavoitteena on keskittyä harjoitteluun kokonaisuutena siten, että voimakkaita lihaksia ei käytetä heikompien kompensoimiseen. Pilates-harjoittelun tavoitteena on vakaa keskivartalo, vartalon lihasvoima ja kestävyys, ryhti, tasapaino, liikkuvuus sekä henkinen tasapaino.

PLYO 

Teho: Raskas

Plyo (plyometrinen) tunti pitää sisällään nopeusvoimaharjoitteita sekä ala- että ylävartalolle pääpainon ollessa kuitenkin alavartalon lihaksissa. Kehonpaino sekä pienet lisäpainot tuovat vastuksen toistoihin. Tunti lähtee käyntiin huolellisella alkulämmittelyllä, jonka jälkeen siirrytään itse harjoitukseen. Tunnin loppupuolella tehdään muutaman liikkeen core-treeni ja tunti päättyy loppujäähdyttelyyn.

Plyo on kovatehoinen tunti. Tehoa voi tarpeen mukaan säädellä itselle sopivammaksi, joten tunti soveltuu kaikenkuntoisille. Plyo-tunnilla taistelet aikaa ja itseäsi vastaan.

Tämä tunti sopii parhaiten sellaiselle treenaajalle, joka nauttii itsensä haastamisesta, kovatehoisesta tekemisestä sekä haluaa vaihtelua harjoitteluun!

Pha 

Teho: Keskiraskas/raskas
 
Pha (peripheral heart action) on kiertoharjoittelua, joka koostuu  liikepattereista. Liikkeet ovat toiminnallisia ja ne valitaan niin, että yhden patterin sisällä on eri kehonosia kuormittavia harjoitteita. Näin ollen sydän joutuu pumppaamaan verta vuoroin eri puolille kroppaa. Tästä tuleekin harjoituksen nimi ’äärimmäistä työtä sydämelle’. 
 
Tällä tunnilla on tekemisen meininki ja suoritustahti on ripeä. Pääset kehittämään niin kestävyys- kuin voimaominaisuuksiasi monipuolisissa ja sopivasti haastavissa pattereissa. Toistojen määrän päätät itse. Pha pistää kropan töihin todenteolla ja hiki virtaa taatusti!
 

TOTAL PUMP

Kokonaisvaltainen lihaskuntotunti. Lämmittelyn jälkeen käydään läpi lihakset isoista pieniin: (reidet, pakarat, rinta, selkä, olkapäät/hartia, ojentajat, hauis, pohkeet, kyljet ja vatsa) Välineinä käytetään oman painon lisäksi käsipainoja, tankoa+ irtopainoja ja lautaa. Lopuksi lyhyt venyttely.
 

TÄN TAHTIIN 

Teho: Keskiraskas/raskas

Tän tahtiin on koko kroppaa rasittava lihaskuntotreeni. Tunti pitää sisällään sekä yhdessä samaan tahtiin, aikaa vastaan että tietyin toistomäärin tehtäviä liikkeitä. Tunti sopii sekä ajattelijoille että konkareille. Saat mahdollisuuden keskittyä tekniikoihin ja oman lihaskunnon parantamiseen vähitellen tai vastaavasti haastaa itseäsi isoilla painoilla heti alusta asti. Sinä päätät!

SHAPE 20+20+20

Teho: Keskiraskas

SHAPE 20+20+20 on yhdistelmä voimaa, sykettä ja liikkuvuutta. Tämä tunti kuormittaa lihaksiasi, kehittää hapenottokykyäsi sekä lisää liikelaajuutta. Keskitymme hyvään suoritustekniikkaan, laadukkaaseen tekemiseen, itsensä haastamiseen ja ennen kaikkea hyvään treenin flow'hun!

  • Voimaosuus koostuu isoja lihasryhmiä kuormittavista liikkeistä (20min)
  • Sykeosuus koostuu tehokkaista liikesarjoista ja erilaisista hyppelyistä (20min)
  • Liikkuvuusosuus koostuu toiminnallisista ja dynaamisista harjoitteista (20min)

Liikkeistä on tarjolla aina helpompia ja haastavampia vaihtoehtoja, joten tunti sopii kaikille!

SPINNING

Teho: Keskiraskas

Spinning eli sisäpyöräily on helppo, mutta samalla tehokas ryhmäliikuntatunti. Mielikuvitusmaisemat vaihtuvat musiikin tahdissa välillä kevyempiä, välillä raskaampia vastuksia käyttäen. Spinning soveltuu kaiken ikäisille ja tasoisille treenaajille, koska jokainen pyöräilijä pystyy määrittämään vastuksen oman kunnon mukaan. Takuuvarma hiki ja hyvä fiilis tunnin jälkeen!

Huom! Spinning-tunneille on aina varattava paikka ennen tuntia! Varausohjeet: https://www.lapuankuntopiste.fi/aikataulut/spinning-varaus

ULKOTREENI

Teho: Keskiraskas

Kuntopisteen ulkotreeni toteutetaan aina ulkoilmassa satoi tai paistoi. Sateen sattuessa tunti pidetään Vanhan paukun alueella sijaitsevassa tapahtumateltassa, missä on tilaa peräti 800 neliötä.
 

Ulkotreeni sopii kaikentasoisille kuntoilijoille ja treenissä käytetää Kuntopisteen monipuolista välineistöä. Tunti sisältää lihaskuntoharjoitteita koko kehon lihaksille sekä sykettä nostavia harjoitteita. Ulkotreenissä ohjaaja vaihtuu usein sekä mahdollisesti paikkakin voi vaihtua. Treenin sisällön sekä paikan sanelee lopullisesti aina kyseisen tunnin ohjaaja. Ohjaajamme antavat lisätietoa ohjaamastaan ulkotreenistä mielellään, joten kysy rohkeasti.